Снимки: Никол Червенкова
Как се формират модните тенденции и какви дрехи да си подготвим за лятото? С тези въпроси отидохме при доц. Кристина Савова, дизайнер, моден експерт и ръководител на департамент „Дизайн“ в НБУ.
„Дизайнерите планират модните тенденции два сезона напред“, споделя тя. „Системата за модно прогнозиране и определяне на модния тренд стартира през 50-те години на миналия век. Тогава се формират големите модни агенции и прогнозни институти, които задават новостите в различните сфери“, обяснява доц. Савова. „Първо излизат насоките в материите – нишки и прежди за текстила, с който дизайнерите ще боравят. Впоследствие се създават готовите колекции, насочени към клиентите.
Ковид 19 налага спортните дрехи
Доц. Савова обяснява, че има връзка и между събитията в света и модата. Дава пример с пандемията, която принуждава много хора да напуснат града и да потърсят начин за извънградски живот. Така на преден план излизат по-спортните, функционални и удобни облекла, както и връхни дрехи, подходящи за извънградската среда.
Коприна от паякова нишка
Модната индустрия търси начини и за производство на материи от рециклиран текстил, както и текстил от алтернативни материали. „Например коприна от паяковата нишка“, казва дизайнер Савова. „Големи усилия се полагат и за развитието на конопа като заместител на лена. Фокусът на бързооборотните марки като H&M, TopShop, Zara и др. се насочва към т. нар. бавна мода с цел намаляване изхвърлянето на дрехи. Брандовете се стараят да привлекат потребителите към инвестирането в качествена и дълготрайна дреха“. Според доц. Савова, една дреха може да бъде актуална и да се използва дълго, ако е подбрана правилно и е изработена от качествени материали.
Лято на рози, картини и анимационни герои
„Цветовата палитра тази година ще е доста разнообразна“, казва доц. Савова. „Широка гама от цветове. От приглушени и пастелни до ярки и наситени тонове“.
Лятото ще е на розите! „Може да очакваме тези цветя под формата на аксесоари или изобразени в десен“, предвижда модната дизайнерка. „Плодовете също ще са доста актуални. Като декорация, фон или апликации. Стилизираните шарки на животни са фокус на дизайнерите“.
Доц. Савова казва, че за лято’24 модерни ще са дрехи с принтове на цели картини. „Те ще са тематични. С романтични пейзажи, екзотични места с растения, дори плажната лятна обстановка ще намери място върху дрехите от лятната колекция. Актуални ще са и щампи на анимационни герои на различна тематика, които ще присъстват в лятната колекция на различните марки“.
Къси панталонки от деним с капси и цветя
Неизменна част от артикулите, които предстои да видим през летния сезон са късите панталонки. Те ще са актуални в различни материи и десени. Устойчивият деним ще продължава да е на мода като материя за всякакви модели дрехи. Този сезон ще забележим върху дънковия плат леки закачки и промени в кройката. Капсите, цветята и разнообразните десени ще са допълнение върху денима.
Роклята тип „кафтан“ също е част от тенденциите за лятото. Свободна, широка и права ще е нейната линия, която дава усещане за свобода и свежест. Пайетите продължават да са на мода в различни размери, както и нестандартните бродерии.
Сатенът остава устойчиво актуален. На фокус са орнаментите в комбинация с различни десени за облеклата. Дрехи тон в тон ще са на мода, както и тези с по един десен.
Акцент на аксесоари са брошките с цветя
„Коланите ще са с голяма и грабваща вниманието катарама. Наблюдава се вталяване на силуета, при което коланите стават акцент на талията. Панделките също са на мода. Летният топ ще е с повече драперия и гънки“, обръща внимание доц. Савова. Тя казва, че има връзка между държавната икономика и модата. При икономически растеж, в модните среди се наблюдават резки промени. За разлика от периодите на икономическа рецесия, когато промяната в тенденциите е много по-плавна, с цел удовлетворяване на всеобщите нужди. Друга особеност на модата е, че при икономически растеж дамската пола се скъсява, а при застой полата се удължава.
„В модните организации работят специалисти със широк профил – икономисти, психолози, маркетолози, антрополози и много други“, обяснява доц. Савова. Те правят проучвания и анализи на аудиторията от потребители. След всички тези сложни процеси на работа се прогнозират тенденциите, които биха били търсени от хората.
Тя казва, че има разлика между подиумната мода с тази в ежедневието, носена от по-голямата част от хората. В ежедневието си, човек предпочита да купува дрехи в по-убити цветове. Това се отнася особено за хора, които не искат да се набиват на очи и търсят по-обичайно облекло. За разлика от тях, екстравагантните личности се стараят да изпъкнат с облеклото си и да бъдат забелязани.