Специален кореспондент на NB4U в Лисабон: Йоанна Попова
Снимки: Tribeca Film Festival, LX
Всичко започна с поредното ми за тази година купуване на самолетни билети. Този път се отправих към Лисабон. Сигурно се чудите, какво ме отведе точно там? Моите скъпи приятелки Виктория и Петя, които решиха да заминат на студентски обмен и да ме оставят „сама“ в София. Докато планирахме какво ще правим в града на фадото, в груповият ни чат се появи реклама за Tribeca Film Festival Lisboa. И ние, будни студентки в програма „Кино и телевизия“, и репортери в студентската медия NewBlog 4U, решихме, че няма как да пропуснем събитието. След няколко имейла до организаторите получих журналистически пропуск за Фестивала и вече стоях сред групата от медии и фенове. Аз, студентка по кино, попаднала в свят, в който историите оживяват на голям екран, а вдъхновението се усеща във въздуха.

Символ на независимото кино
Фестивалът Tribeca започва своето пътешествие през 2002 г. в Ню Йорк, създаден от Робърт де Ниро и Джейн Розентал като културен отговор на тишината, настъпила след атентата на 11 септември. Оттогава той се превръща в световен символ на независимото кино – място, където големите имена и новите гласове споделят една и съща сцена. Tribeca бързо се утвърждава като глобална платформа за независимо кино, привличайки стотици хиляди зрители годишно – например над 430 000 души за изданието през 2011 г. и близо 467 000 посетители през 2015 г . През последните години Tribeca разширява хоризонта си и за втора поредна година намира дом и в Лисабон – градът на седемте хълма. Изданието му в Португалия остава по-компактно, но също впечатляващо: първото през 2024 г. събира над 5 500 участници, като очакванията са над 1 500 души на ден да посещават фестивала. Тази година той се увеличава на три дни и добавя нови пространства за прожекциите като Unicorn Factory Lisboa, Teatro Ibérico и Convento do Beato, демонстрирайки амбиция да се утвърди като значимо събитие и на европейската киносцена. За мен, като студент по кино, това сравнение между огромната аудитория на Tribeca в САЩ и по-интимната, но нарастваща публика и в Лисабон, прави преживяването особено интересно и вдъхновяващо. Програмата съчетава премиери на независими филми, оживена зона за прожекции, дискусии и майсторски класове, музикални изпълнения и панели с представители на киноиндустрията. Сред по-ярките имена тази година са режисьори като Джанкарло Еспозито, Джулиан Шнабел, чийто филм ,,In the Hand of Dante“, откри фестивала и актьори като Ким Катрал, Ед Уестуик, Мег Раян и други.

Любимият Джанкарло Еспозито
Първият фестивален ден започна в 16:00 ч с пресконференция на Джанкарло Еспозито. Отидох на място около час и половина по-рано, за да се запозная с пространството. Не съм била на събитие от такъв ранг досега, не знаех какво да очаквам, но не беше това, което видях. Онлайн беше афиширано, че освен основната програма на фестивала, ще има групи на живо, сцена, кътчета с храна и напитки за неформални срещи. Е, имаше ги, но се усещаше някак празно. Пространството Unicorn Factory беше доста голямо, цветно и изключително артистично. Другото, което ме изненада е, че нямаше много посетители. Предполагам, дъждът беше причина хората да се откажат, тъй като общата част на фестивала бе на открито.
Джанкарло Еспозито е американски актьор от италиански произход, роден на 26 април 1958 г. в Копенхаген, Дания. Известен е с ролите си на Гус Фринг в „Breaking Bad“ и „Better Call Saul“, както и на Моф Гидеон в „The Mandalorian“ (Star Wars). Той има над 180 участия в киното и телевизията. Еспозито е носител на множество награди и номинации, включително Emmy и Critics’ Choice. От всички артисти, които изслушах мога да кажа ,че той ми е любим, тъй като най-много се припознах в неговите думи. Еспозито говореше за пътя в киноиндустрията, как трябва да се научиш първо да следваш, а после да водиш. Той смята, че е изключително важно да имаш посока, към която да вървиш, иначе не би стигнал никъде и, че човек сам си създава възможности. Ако искаш да бъдеш някъде, трябва сам да се поставиш там, казва той. За актьорската си работа разказа, че той винаги влага нещо лично в героите си, че трябва да разбереш героя си с целият му вътрешен свят. Засегна и рисковете на професията като зависимостите, което често се среща при артистите. Според него това се дължи на факта, че много актьори не могат да поставят граница между ролите и себе си. Но все пак, за да си добър актьор основното е да можеш да владееш и разбираш емоциите си много добре.
На следващия ден присъствах и на лекция с него, където задълбахме още повече в темата ,,Тежестта на един персонаж“. Ти не си това, което си мислиш, нито това, което другите виждат, каза Еспозито. Света се променя и ние с него. В един момент, когато си дадох сметка, че се преработвам си поставих задачата отново да намеря радостта от работата си. Така открих дихателните практики – начин да си дадеш сили, за да правиш нещата както ти се иска и да се наслаждаваш на това, което правиш, разказа Джанкарло Еспозито. Актьорското майсторство в голямата си част е наблюдателност и задаване на въпроси. Каквото и да правим, не бива да забравяме да проверяваме как се чувстваме и дали това, което правим ни прави щастливи, каза още той.

Ким Катрал в помощ на жените в киното
Отправих се към втората пресконференция. Ким Катрал е британско-канадска актриса, родена на 21 август 1956 г. в Ливърпул, Англия. Най-известна е с ролята на Саманта Джоунс в сериала „Sex and the City“, за която печели Golden Globe и има няколко номинации за Emmy. Тя има над 70 участия във филми и телевизионни продукции. Катрал е и театрална актриса, както и авторка на няколко книги. Към днешна дата казва, че се занимава с продуцентство, насочено към помагането на развитието на жените в киноиндустрията. За нея най-вълнуващото нещо в киното е екипната работа, която те кара да се свързваш с много хора и да творите заедно. Когато поема една роля, тя се пита какво иска героят й, от какво има нужда, какво го движи. Всеки интерпретира дадена роля различно и точно там е твоята сила като актьор, твоят прочит, каза Ким Катрал. Като актьор трябва да умееш да държиш публиката любопитна, какво ще се случи с героя ти и как ще се промени той. Това го прави естествен и така публиката се свързва с него. Тя смята, че само въображението няма лимит. Можеш да имаш, каквото поискаш, самочувствието прави живота по-добър. Ким е привлечена от жени, които имат куража да сбъдват мечтите си.
Нейния съвет към младите артисти: ,, Първо бъдете сигурни, че наистина го искате. След това опитвайте, проваляйте се, не спирайте. Сега е по-трудно от всякога в киноиндустрията. Най-много се учиш именно от провалите си, тъй като те ти показват къде грешиш. Започнете с малко, научете се да сте добри в работата си и не спирайте да използвате въображението си.“

Ед Уестуик в „Сандокан“
Последното вълнуващо събитие ме очакваше в The Chapel – параклис превърнат в кинозала за прожекции и дискусии. Там гледах пилотния епизод на сериала “Sandokan”, който предстои да бъде излъчен на 1 – ви декември по платформата Дисни+. Тази версия на сериала представя легендарния пират от романите на Емилио Салгари, който води битка за свобода в Борнео през 1841 г., докато животът му се променя завинаги след срещата с красивата Мариана – перлата на Лабуан. Актьорът Ед Уестуик ни разказа, че снимките са правени в киноцентър в Рим, като за пейзажите е използвана огромна дигитална стена. Кадрите с плажовете отново са заснети в Италия, но в Калабрия. Кой да предположи, че плажовете на Борнео и Италия си приличат толкова? Признава, че приемайки ролята никога не е чел книгите. Любопитно е, че датата на сватбата му с актрисата Ейми Джаксън е била вече насрочена и се е съвпаднала със снимачния блок, но по някаква невероятна случайност попада в единствения му почивен ден. Ед смята, че му е било писано и двете неща да се случат. Според него, в сериала ще има за всеки по нещо, тъй като той преплита романс с приключения, една история стара като света. Когато го питат за участието му в сериала ,,Gossip Girl“, той споделя, че това е променило целия му живот. Едва 19-годишен приема ролята на Чък Бас. До този момент той има само две малки роли за английската телевизия. Описва преживяването като сбъдната мечта и не може да повярва, че вече повече от десет години хората продължават да го гледат. Най-предизвикателната сцена за него от всичките шест сезона е била погребението на Барт Бас, който е негов баща във филма, тъй като в личния си живот дотогава не се е сблъсквал със загубата на близък и не е знаел какво да прави и как да се държи. На въпроса избира ли кои роли да приеме, той разкрива, че на този етап от кариерата си иска да влиза в все повече нови образи. Това за него е нещо ново, което го вдъхновява. Със сигурност следващата му цел е да играе в комедия. Най-развълнуван е от ролята си на Чък, за него актьорската работа е опознаване на човешката природа от безопасна дистанция. Всяка роля променя мисленето малко или много, затова трябва да се стараем работата ни да ни вдъхновява, казва Ед Уестуик. Признава, че известно време след ролята си на Чък не е можел изобщо да гледа филми и да им се наслаждава, тъй като професионалното изкривяване го е карало да критикува и анализира всичко. Препоръчва да гледаме “Дипломата” и “Къщата на Гинес” по Нетфликс. Ако трябва да даде заглавие на живота си той категорично казва: “What the hell happened and can we do more?”.

Парти за премиерата на „Кървава луна“
Tribeca Film Festival за мен приключи с парти по случай премиерата на португалския сериал ,,Кървава луна“. Това беше първото ми парти след премиера и си признавам изглеждаше доста забавно.
Със сигурност Tribeca събуди интереса ми към филмови фестивали и успя да ме вдъхнови в близко бъдеще самата аз да участвам в такива. Смятам, че такъв тип събития са прекрасни както за професионалисти така и за любители.
За мен това беше едно много интересно пътешествие, в което се докоснах до световното кино!









