Автор и фотограф: Мерлин Ариф
Първото, което се вижда на необичайните фотографии са лицата на войничета от социалистическите „Строителни войски“. Някои усмихнати, други измъчени, трети козируващи, прегръщащи майки и съпуги на свиждане, въоръжени с кирки и лопати.
По време на социализма известният варненски фотограф Гаро Кешишян успява да си издейства разрешение да снима в едно от поделенията на Строителни войски край Варна. Условието на тогавашните власти е да е максимално дискретен за посещението и това, което фотографира, както и да направи хвалебствена изложба по повод годишнината на Строителни войски. Но интересът на фотографа към войничетата започва далеч преди това и през годините, той все се връща към тази тема. Благодарение на 35-милиметровата камера, бърза реакция и адаптивност, фотографът успява през личния си поглед да представи социалната и политическа реалност на епохата. Черно белите фотографии пресъздават тягостни мигове от миналото. Сред нехуманните условия тъжните му образи някак си са запазили човешкото, някои парадоксални, други с чувство за хумор, няма надежда, но и няма много мъка и отчаяние. Можем да ги видим в галерия „Синтезис“ до 15 февруари в изложбата „Строителни войски“, подредена от куратора Надежда Павлова. В нея влизат 92 фотографии, направени от Гаро Кешишян – едно от големите имена в българската фотография, в периода между 1983 и 1995 г. Според организаторите това е „едно от най-значимите дългосрочни, документални изследвания в българската фотография“, която повдига рядко коментирана тема от миналото – трудовата повинност в България. А снимките на Гаро Кешишян, събрали изключителни образи и истории, показват истинското лице на Строителни войски. Всъщност от години за тях и за задължителната военна служба някои говорят с носталгия. Но никой не говори за нарушените човешки права, за етническата дискриминация и репресиите срещу противници на режима, за това как Строителни войски са служели за контрол на определени етническите малцинства. А фотографиите на Гаро Кешишян излъчват състраданието на автора им към тези момчета. Част от тези снимки са представяни вече и в изложбата “Behind Walls: Eastern Europe before 1989” по случай 20 години от падането на Берлинската стена в рамките на Noorderlicht International Photofestival в Грьонинген, Холандия.