Джон и Хелън са млада двойка, абсолютно неподготвена за родителство. Те дори не могат да изберат име на своята рожба и затова в продължение на 27 години го наричат „Бебо“! Но избора на име не е единствената трудност, пред която са изправени.
„Джон, накарай това бебе да млъкне!
Как се спира плача?“
Това са ежедневните тревожни въпроси, които терзаят двойката. Отговор дава появилата се като спасение Бавачка. С нея идват и поредица от нелепи ситуации, които бързо преобръщат света на всеки един от героите. Постановката „Бебе на борда“ може да влезе в ролята на родителски пътеводител, представяйки през смях грешките, които едни млади родители могат да допуснат.
Петък, 13 септември е началото на пътя до зрителите на новата постановка „Бебе на борда“ от Кристофър Дюранг, която се играе в Народния театър „Иван Вазов“. Представлението е част от програмата на „Театър+“, чиято цел е да представя иновативни драматургични и сценични идеи. Режисьор е Василена Радева, преподавател в департамент „Театър“ на НБУ и носител на престижните награди „Аскеер“ (за изгряваща звезда през 2010г.) и „Икар“ (за най-добър спектакъл през 2011г.). Неин асистент е Емилия Бозова, дипломант от департамент „Театър“ на НБУ. Историята, която се движи по ръба на абсурда, а дори на моменти го прекрачва, ни представят актьорите Илиана Коджабашева, София Бобчева, Мартина Пенева и Боян Арсов.
Разбира се, зад тези 90 минути на сцената стоят още: Майя Праматарова – драматург на постановката, Борис Далчев – сценограф, Емилиян Гацов – Елби – композитор, Марион Дърова – хореограф, Гьорги Георгиева – Антика – вокален педагог и Тодор Киряков – видеограф. Преводът на пиесата е направен от Любов Костова.
Най-добрият момент да станеш родител
е когато решиш, че искаш да даваш, когато вече си взел и натрупал достатъчно от живота и имаш много, което искаш да предадеш. Това е моментът и няма значение каква е възрастта, защото когато усетиш, че имаш какво да споделиш, тогава щедро даряваш на детето си, казва Василена Радева.
Режисьорката е избрала смеха и абсурда, за да изправи зрителя пред нелепите ситуации, в които са поставени младите родители. Те ни карат да се замислим по-дълбоко за връзката родител – дете и какви взаимни травми могат да се нанесат. Или както казва авторът на „Бебе зад борда“ Кристофър Дюранг, „Трудно е да си родител и още по-трудно е да си дете“.
Вярвам, че много хора биха подкрепили това твърдение. Затова толерантността и от двете страни е много необходима. Всъщност, родителите се учат в движение, независимо от това колко опит и деца имат, с какво време разполагат и как съчетават собственото си развитие с възпитанието. Децата често критикуват и обвиняват родителите си за техните постъпки, за белезите, които са им оставили. Но това не бива да е оправдание за собствените им неуспехи.
Един от големите въпроси, които постановката поставя е как да не повтаряме грешките на родителите си, как да успеем да не попаднем в омагьосания кръг на взаимните обвинения, обяснява Василена Радева. Тя търси решението в собственото израстване, така че животът ни да не се превърне в спирала, която повтаря грешките на родителите и да взаимства техния мироглед и възпитание. Провокира ни да израснем като самостоятелни личности, които са успели да се освободят от много от „тегобите“, които родителите ни са задали.
Изходът от спиралата на грешките
Растежът и развитието ни като личности се променя според желанието и усилията ни. Лесно е да се въртим в кръг, обяснявайки, че изход няма. Но лесното не във всяка ситуация е правилното. В спектакъла детайлите също носят послание. Чудесен пример за това е основният декор и конструкцията, върху която играят актьорите – формата ѝ е спираловидна и изборът не е случаен. Спиралата символизира сложен път с неясен изход, пред които са поставени героите в „Бебе на борда“.
Зрителят проследява развитието на детето, обстоятелствата около него, които дори то да не подозира, оставят следа. И след много усилия сюжетната линия завършва с момента, в който то решава да се отърси от цялото родителско бреме и да предприеме следващата голяма стъпка в живота.
„Бебе на борда“ успява да накара зрителите да се замислят за връзката дете-родител, независимо от това, дали са в ролята на родители или на деца.
Следващите представления на „Бебе на борда“ са на 09.10. и 29.10. 2024 г.
Автор: Ивона Георгиева
Фотограф: Иван Дончев