Автор: Юлия Стефанова
Снимки: Косьо Хаджигенчев
Мечтаеш ли за кариера в социалните мрежи? Виждаш ли се като „инфлуенсър“?
Професия, хоби или поп култура е създаването на цифрово съдържание? Има ли етика в
инфлуенсърството?
Тези и други въпроси бяха във фокуса на разговора на журналиста Константин Вълков и
инфлуенсъра Спас Сарачинов в поредното издание на подкаста „Анатомия на
вдъхновението“. В телевизионно студио на Радио-телевизионния център към тях се
присъедини и Кристина Орсова – създател на канал за кулинария и устойчив начин на
живот.
Кой е Спас Сарачинов?
Спас е първокурсник в програма „Кино и телевизия“ на Нов български университет.
Кариерният му старт като инфлуенсър започва на 17 г. с тренда на така наречените “ice
baths” или “ледени бани”, които той превръща в съдържание за дисциплина, духовно
израстване и ментална сила. Популярност му носи и участието в риалитито “Къщата на
инфлуенсърите”. Днес Спас се радва на повече от 30 000 последователи в социалната
мрежа.
Той не крие, че семейството му е известно в публичното пространство, но е категоричен,
че не иска хората да го знаят като сина на Ирина Тенчева и Иван: „Аз съм Спас
Сарачинов“. Съзнателно избягва да върви в сянката на родителите си. Стреми се да слуша
себе си, да се развива чрез опит и грешки и да изгражда собствена идентичност. На хейта
и провокациите не обръща внимание и търпеливо преминава през света на вечно
съществуващите зложелатели.
Инфлуенсърите и каузите
Спас твърди, че създателите на съдържание са хората, които могат да повлияят на младите
и да ги подтикнат към действия. Пример за това са последните обществено-политически
събития – протестите на GenZ. След като Спас попита колко души от публиката са били на
последния протест, всички живнаха. Това потвърди гледната точка на инфлуенсъра, че
младите са двигател на събитията.
Попитан от репортер на NewBlog4U дали като човек с влияние в социалните мрежи, би
подкрепил обществено значима кауза, Спас разказа, че вече година и половина обикаля
училища в страната заедно с приятели, за да обясняват за опасностите от райския газ и
агресията. Похвална инициатива, която редакцията ни съвсем скоро ще надгради с
предложение за нова кауза: за чист въздух!
Има ли етика в инфлуенсърството?
Спас е категоричен, че етиката е важна част от изграждането на един инфлуенсър.
Признава, че е отказвал финансови предложения от компании, целите на които не споделя.
„Да си инфлуенсър не означава да приемаш всяко предложение. Означава да имаш
позиция и да си етичен“, убеден е той.
На въпрос къде се вижда след година, Спас е откровен. „Искам да намаля глупостите и да
развия канала си по-професионално“. За него качественото съдържание идва с мисъл,
знания и ясна посока.
От кого се учи?
Спас разкрива, че се вдъхновява и учи от най-големите в света:
На първо място поставя вечната класика на YouTube MrBeast (Джими Доналдсън), най-
популярният YouTuber. Известен с грандиозни и много скъпи предизвикателства
(„Последният напуснал кръга печели…“), благотворителни проекти и бизнес империята си
за шоколади Feastables.
Продължава с британската група Sidemen (Сайдмен), набрала популярност с
предизвикателства, скечове, футболни мачове, както и масивно годишно благотворително
събитие — Sidemen Charity Match.
Не пренебрегва и Kai Cenat, eдин от най-големите стриймъри в платформата Twitch.
Известен с експлозивната си енергия, дълги и хаотични стриймове, колаборации с рапъри,
комици и други инфлуенсъри.
Всички те, според Спас, са пример за постоянство:„най-важното качество в тази
професия“. Младият инфлуенсър казва, че в България също има хора, в които вижда заряд
и воля за развитие. За него това са Павел Колев и Ицака, Цанов, Алпер Чочев и Тото.
На въпрос как оценява онлайн средата в България, Спас е откровен: „Има блясък, но сме
на дъното“. Вярва, че с достатъчно качествено съдържание този блясък може да се
превърне в „красиви фойерверки“.
Защо НБУ?
За Спас образованието в България винаги е било единствен негов избор. Въпреки че
едната му сестра учи в Нидерландия, а по-малката планира Италия, той избира Нов
български университет. В него намира „топли взаимоотношения, прекрасна среда и силна
програма “Кино и телевизия”.
Гласът на опита: Кристина Орсова
Кристина Орсова е дипломант на Нов български университет и кулинарен инфлуенсър. Тя
твърди, че разликата между инфлуенсър и обикновен потребител е стойността:
„Винаги се питам: бих ли го препоръчала на близките си? Ако отговорът е ‘да’, значи съм
създала нещо стойностно, с което мога да повлияя на публиката“.
Ако искате да чуете целия разговор, вижте тук:








