• Новини4U
  • ОбразоваНИЕ
    • Професия Студент
    • Гласът на университета
    • Смелите млади
    • ДепартаментЪТ
    • Нрави и Обичаи
  • АrtTube
    • ЧитаТел
    • КиноEкран
    • АванСцена
    • сТИх и разкАЗ
    • AртStreet
    • Музика
  • LifeStyle4U
    • (Не)удобнияТ стол
    • ИзВКУСтвото на храната
    • Бъди позиТИвен
    • Мода
    • Бекстейдж
  • ПоПътя
  • Студентско радио
  • АрхивиТЕ
  • ФотоГалерия
  • Нашите Автори
  • Кои сме ние
  • Новини4U
  • ОбразоваНИЕ
    • Професия Студент
    • Гласът на университета
    • Смелите млади
    • ДепартаментЪТ
    • Нрави и Обичаи
  • АrtTube
    • ЧитаТел
    • КиноEкран
    • АванСцена
    • сТИх и разкАЗ
    • AртStreet
    • Музика
  • LifeStyle4U
    • (Не)удобнияТ стол
    • ИзВКУСтвото на храната
    • Бъди позиТИвен
    • Мода
    • Бекстейдж
  • ПоПътя
  • Студентско радио
  • АрхивиТЕ
  • ФотоГалерия
  • Нашите Автори
  • Кои сме ние
Instagram Facebook-f Tiktok Youtube
Начало ОбразоваНИЕ Смелите млади

Climb to flight level*

Десислава Димитрова – актрисата, която ръководи движението на самолетите в небето

от New Blog 4U
ноември 28, 2024
в Смелите млади, ОбразоваНИЕ
A A
0
Climb to flight level*
Споделете във FacebookСподелете в X
автор: екип NB4U
снимки: Bulatsa и личен архив

Мина времето, когато пилотите се изненадваха да чуят женски глас в слушалките си. Днес професията на ръководител полети е колкото мъжка, толкова и дамска. Една от младите дами, които ръководят движението във въздуха е Десислава Димитрова. Тя е родена в Перник през 1991 г. в семейство на математици. От родителите си наследява страстта към точните науки. Но изкуството я привлича по-силно. Още като ученичка се увлича по актьорската професия. Завършва 157-ма гимназия с изучаване на чужди езици „Сесар Вайехо” в София. След това учи бизнес мениджмънт в Бирмингам, Великобритания. После кандидатства в НАТФИЗ и е приета първа по успех в класа на проф. Атанас Атанасов. Присъединява се към трупата на Театър „Българска армия“. Но съдбата й е била друга – не на сцената, а пред радарите и с поглед в небето. Днес Деси е ръководител полети в РДВ. Съпруга е на Димитър Димитров – режисьор на филма „Гунди – легенда за любовта”, който в момента се радва на изключителен успех в кината. Имат двама сина – на 7 и на 2 години.

Деси, защо се отказахте от театъра, за да поемете по съвсем различен професионален път?

В театъра, срещнах моя съпруг. След раждането на големия ни син почувствах, че нямам желание да се върна на сцената. Актьорската професия не е много семейно поприще, трудно се съчетава с гледането на дете. Не можех да си представя как постоянно няма да съм вкъщи, ще пътувам, вечер ще съм на представления. От друга страна ми липсваше да се занимавам с нещо, което изисква организация и разпределяне на задачи. Тогава чух, че в РДВ търсят хора. Изобщо не познавах тази професия. Но реших да опитам.

Съдбовните знаци в живота ни не идват случайно. При вас как се случи?

Няма нищо случайно. Пътувахме група от театъра с бус към морето. Щяхме да участваме във „Варненско лято” с постановката „Много шум за нищо”. Седяхме един до друг с колега и той ми спомена, че понякога работи и като стюард в България еър, разказа ми за полетите, за пилотите, въобще за професията. Стана ми много интересно. Тази информация остана в главата ми. Като се върнахме, проверих как стоят нещата. Но още нямах смелостта да изоставя петгодишен труд на сцената. Една вечер съпругът ми се прибра от снимки и сподели, че и той чул, че в РВД набират кадри. Това беше вторият знак. Той познава моята страст към добрата организация и ме насърчи да опитам. Неведнъж се е случвало на почивки, докато той си пие бирата край морето, аз да решавам логически задачи на Менса. Явно мъжът ми пръв си даде сметка, че именно в тази професия ще мога да съчетая любимите си занимания – математика, логика, дисциплина, организаторски качества.

Какви са спомените ви от първия работен ден?

Всеки ръководител на полети първо преминава през сериозно обучение. При мен се удължи до две години, защото съвпадна с Ковид пандемията. Хубавото е, че през цялото това време получаваш стипендия и тя се увеличава с напредване на етапите. Първо учиш теория, после преминаваш
през тренажори, през реално дежурство, но с инструктор, явяваш се на изпити и чак след това започваш сам. Моят първи работен ден беше през октомври 2020 г. Бях втора смяна през деня с един колега, който усети притеснението ми и се стараеше всякак да ми помага. За съжаление, той вече не е сред нас, но винаги ще го помня с благодарност. Моето не беше точно притеснение, а по-скоро вълнение, че вече работя сама и, ако взема грешно решение, нямам никого зад гърба си да ме поправи. Тогава усетих голямата отговорност.

Хората не са много запознати какво точно прави един ръководител на полети. Разкажете ни накратко?

Повечето хора свързват професията с излитането и кацането на самолетите, което се ръководи от колегите, работещи на кулата. Но аз не съм там. Моята длъжност е ръководител полети – контрол и задачата на нашия екип е по-различна от тази на кулата. Ние контролираме целия трафик от прелитащи над България самолети. Моят район е Варна, Бургас, цялото Черноморие. Всеки си има свое въздушно пространство, за което отговаря. Поддържам връзка с пилотите, давам им инструкции, следя за изпълнението на полетите т.е. два самолета да не са на едно и също ниво по едно и също време, да се разминават на безопасно разстояние. Всеки пилот вижда на радара си какви самолети има наоколо, но няма информация накъде летят, дали набират височина, с каква скорост и т.н. Според нашите статистики за едно денонощие над България прелитат над 3 000 самолета. Понякога стигаме и до рекордните 3 800. Говорим само за гражданските полети. Други колеги отговарят за военните, но поддържаме координация помежду си.

Звучи доста напрегнато. Можете ли да откроите три основни качества, които човек на тази позиция трябва да притежава?

На първо място е дисциплината, да си винаги точен. Много е важно също да си в отлична физическа и психическа кондиция. Трябва да си отпочинал преди работа, да дойдеш навреме. Комуникационните умения също са важни – ние винаги работим в екип, по двама, разчитаме един на друг. Ако единият говори с пилотите, другият общува с ръководителите на полети от съседните държави, за да си предаваме самолетите, образно казано, когато напуснат нашите граници. Ние ръководим пилотите не как да управляват, а къде да се движат във въздушното пространство. И те трябва да изпълняват. Върви един постоянен обмен на информация. Така че, ако не можеш да се сработиш с колегите, мястото ти не е тук. И не на последно място се изискват математическа логика и пространствена ориентация.

Добавям и още нещо – отличен английски език?

Ние използваме особен английски, който съдържа специфични термини, общи за всички държави. Затова и по време на обучението имаме специални езикови часове. Ще дам пример. Когато самолетът трябва да набере височина, използваме фразата „Climb flight level”, а не граматически
правилното „Climb to flight level”*, защото в радиокомуникацията може „to” да се разбере „two”, т.е. две. И това да доведе до объркване и неразбиране. Прецизните инструкции са изключително важни. Неслучайно през три, шест, девет години се явяваме на изпити за поддържане на нивото на английски език.

Първата жена „ръководител на полети“ у нас е Маргарита Врагова, работила в края на 70-те години. От тогава броят на жените се увеличава. Чувствате ли се уверени в конкуренция с мъжете?

Ако преди години тази професия е смятана за мъжка, защото трябва да си решителен, да взимаш категорични и бързи решения, то днес жените ставаме повече и мисля, че се представяме много добре. Ние също притежаваме тези качества. Както във всяка работа, така и при нас, важно е какви умения имаш. А жените отдавна са доказали, че могат да се справят с много дейности едновременно и то отговорно – работа, деца, мъж, семейство, кариера. Всичко това ти изгражда качества, които преди 50 години, например, жените не са притежавали.

Разкажете ни за кризисна ситуация, с която сте се сблъсквали?

Наскоро имахме такава – пилот на прелитащ самолет за Истанбул съобщи, че на борда има човек със съмнения за инфаркт. Трябваше веднага да информираме колегите на кулата в Турция да подготвят линейка на пистата, да направят нужната организация. Това е момент, в който ти се обръща стомахът, но действаш хладнокръвно, бързо. Тук е мястото да подчертая, че обучението в България е на много високо ниво и ние сме подготвени за всякакви кризисни ситуации в небето. Слава Богу, за моите четири години в РВД не съм имала сериозен проблем. Но ще дам друг пример, който се случва рядко, за щастие. Това е разхерметизация в самолета. Пилотът трябва веднага да снижи, за да не изпаднат всички в безсъзнание. Няма никакво време да предупреди. И както е натоварено, под него има много други самолети, ситуацията става страшна. Трябва пространството под него да се разчисти, да се информират всички за случващото се, за да му направят място и да не се доближат на опасно разстояние.

Ако жена прочете това интервю и реши, че това е нейният професионален
път, какво бихте й казала?

Да е смела и да пробва. Много приятели ми казват, че съм избрала прекалено напрегната професия, но истината е, че когато работя, се чувствам прекрасно. С желание идвам на дежурство, обичам си работата и изобщо не ми тежи.

А изкуството?

И то присъства, разбира се. Взимам си „дозата” чрез моя съпруг, когато обсъждаме неговите проекти. Гледаме заедно много филми. Останалото време го посвещавам на децата.

Какви са изводите Ви за живота до този момент?

Първо, че невъзможни неща няма. Когато човек е позитивно настроен и се опитва да постигне целите си, всичко се случва. Трябва да сме благодарни на това, което имаме. Виждам как мнозина постоянно мрънкат. Това е изключително вредна енергия, която те завлича надолу. Вярвам, че когато си отворен към света и винаги си усмихнат, имаш по-добър живот.

Какво е успехът за една жена на 33?

Някак не мога да усетя тази възраст. Понякога още се чувствам малка, но вече у дома има двама по-малки, които съм родила. Особен период е за една жена. Преди десет години изобщо не си представях, че на тази възраст ще имам дом, семейство, подкрепящ съпруг, деца, професия, която ми доставя удоволствие, родители, които ни помагат. Затова сега съм благодарна за всичко това. Мисля, че съм успяла.

Вдъхновява ли Ви небето?

Разбира се. Всеки ден. То привлича с това, че е непознато, че е безкрайно.
Някои си въобразяват, че човек владее природата. Но изобщо не е така.

* Climb to flight level – буквално преведено „Набери до полетно ниво” –
определено вертикално разстояние, което самолетите използват за
хоризонтален полет.

Свързани Публикации

Проф. Веселин Методиев: Нали искаш свобода, защо се отказваш от нея?

Проф. Веселин Методиев: Нали искаш свобода, защо се отказваш от нея?

октомври 24, 2024
Музиката в Киното

Музиката в Киното

март 21, 2025
Диалектите

Диалектите

април 1, 2024

Вашият коментар Отказ

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Търси …

Няма резултат
Вижте всички резултати

Рубрики

Популярни

Любов, страст и религия в изложбата ,,Песен на песните. Отгласи’’
Култура

Любов, страст и религия в изложбата ,,Песен на песните. Отгласи’’

от New Blog 4U
май 12, 2025
Девет хубави песни се борят за любовта на публиката във второто издание на конкурса „New University Talent“
Музика

Девет хубави песни се борят за любовта на публиката във второто издание на конкурса „New University Talent“

от New Blog 4U
май 13, 2025
Крис Захариев пред NewBlog 4U: как се разказват истории, които докосват?
(Не)удобнияТ стол

Крис Захариев пред NewBlog 4U: как се разказват истории, които докосват?

от New Blog 4U
май 10, 2025

Най-нови

Девет хубави песни се борят за любовта на публиката във второто издание на конкурса „New University Talent“

Хакатонът – работа, забавление и нови приятелства

Любов, страст и религия в изложбата ,,Песен на песните. Отгласи’’

Крис Захариев пред NewBlog 4U: как се разказват истории, които докосват?

Поезия на тревата и Таро под терасата

Щраусът на Нора Ампова или защо изкуството е вечно

Събития Събития Събития

Новини4U

ОбразоваНИЕ

  • Професия Студент
  • Гласът на университета
  • Смелите млади
  • ДепартаментЪТ
  • Нрави и Обичаи
  • Професия Студент
  • Гласът на университета
  • Смелите млади
  • ДепартаментЪТ
  • Нрави и Обичаи

АrtTube

  • ЧитаТел
  • КиноEкран
  • АванСцена
  • сТИх и разкАЗ
  • AртStreet
  • Музика
  • ЧитаТел
  • КиноEкран
  • АванСцена
  • сТИх и разкАЗ
  • AртStreet
  • Музика

LifeStile4U

  • (Не)удобнияТ стол
  • Бъди позиТИвен
  • ИзВКУСтвото на храната
  • Мода
  • Бекстейдж
  • (Не)удобнияТ стол
  • Бъди позиТИвен
  • ИзВКУСтвото на храната
  • Мода
  • Бекстейдж

ПоПътя

Студентско радио

ФотоГалерия

АрхивиТЕ

Нашите Автори

Кои сме ние

NB4U-Logo

Гласът на студента!

Най-четени

Любов, страст и религия в изложбата ,,Песен на песните. Отгласи’’

Крис Захариев пред NewBlog 4U: как се разказват истории, които докосват?

Поезия на тревата и Таро под терасата

Най-коментирани

Любов в чаша кафе

Познавате ли Дида от „Диада“?

Пет книги за (не)порасналите

За контакти

  • +359 889 128 861
  • newblog@nbu.bg

Следвайте ни в

Instagram Facebook-f Tiktok Youtube
Проектът е реализиран с финансовата подкрепа на Централен фонд за стратегическо развитие към Настоятелството на НБУ.
Уеб дизайн от SEOMAX.bg
  • Общи условия за ползване
  • Защита на личните данни
  • Общи условия за ползване
  • Защита на личните данни
Бисквитки

За да осигурим най-доброто изживяване, използваме технологии като "бисквитки" за съхраняване и/или достъп до информация за устройството. Съгласието за тези технологии ще ни позволи да обработваме данни като поведение при сърфиране или уникални идентификатори на този сайт. Несъгласието или оттеглянето на съгласието може да се отрази неблагоприятно на определени функции и характеристики.

Функционални Always active
Техническото съхраняване или достъпът са строго необходими за легитимната цел да се даде възможност за използване на конкретна услуга, изрично поискана от абоната или потребителя, или единствено с цел да се осъществи предаване на съобщение по електронна съобщителна мрежа.
Опции
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Статистика
Техническото съхранение или достъпът са необходими за легитимната цел да се съхраняват предпочитания, които не са поискани от абоната или потребителя. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Маркетинг
Техническото съхранение или достъпът са необходими за създаване на потребителски профили за изпращане на реклами или за проследяване на потребителя на даден уебсайт или на няколко уебсайта за подобни маркетингови цели.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Настройки
{title} {title} {title}
Няма резултат
Вижте всички резултати
  • Новини4U
  • ОбразоваНИЕ
    • Професия Студент
    • Гласът на университета
    • Смелите млади
    • ДепартаментЪТ
    • Нрави и Обичаи
  • АrtTube
    • ЧитаТел
    • КиноEкран
    • АванСцена
    • сТИх и разкАЗ
    • AртStreet
    • Музика
  • LifeStyle4U
    • (Не)удобнияТ стол
    • ИзВКУСтвото на храната
    • Бъди позиТИвен
    • Мода
    • Бекстейдж
  • ПоПътя
  • Студентско радио
  • АрхивиТЕ
  • ФотоГалерия
  • Нашите Автори
  • Кои сме ние
  • Новини4U
  • ОбразоваНИЕ
  • Нрави и Обичаи
  • ДепартаментЪТ
  • Гласът на университета
  • Смелите млади
  • Професия Студент
  • АrtTube
  • ЧитаТел
  • КиноEкран
  • АванСцена
  • сТИх и разкАЗ
  • AртStreet
  • Музика
  • LifeStyle4U
  • (Не)удобнияТ стол
  • ИзВКУСтвото на храната
  • Бъди позиТИвен
  • Мода
  • Бекстейдж
  • ПоПътя
  • Студентско радио
  • АрхивиТЕ
  • ФотоГалерия
  • Нашите Автори
  • Кои сме ние
  • Новини4U
  • ОбразоваНИЕ
  • Нрави и Обичаи
  • ДепартаментЪТ
  • Гласът на университета
  • Смелите млади
  • Професия Студент
  • АrtTube
  • ЧитаТел
  • КиноEкран
  • АванСцена
  • сТИх и разкАЗ
  • AртStreet
  • Музика
  • LifeStyle4U
  • (Не)удобнияТ стол
  • ИзВКУСтвото на храната
  • Бъди позиТИвен
  • Мода
  • Бекстейдж
  • ПоПътя
  • Студентско радио
  • АрхивиТЕ
  • ФотоГалерия
  • Нашите Автори
  • Кои сме ние
  • Нашите Автори
  • ФотоГалерия
  • АрхивиТЕ
  • Нашите Автори
  • ФотоГалерия
  • АрхивиТЕ
Instagram Facebook-f Tiktok Youtube