• Новини4U
  • ОбразоваНИЕ
    • Професия Студент
    • Гласът на университета
    • Смелите млади
    • ДепартаментЪТ
    • Нрави и Обичаи
  • АrtTube
    • ЧитаТел
    • КиноEкран
    • АванСцена
    • сТИх и разкАЗ
    • AртStreet
    • Музика
  • LifeStyle4U
    • (Не)удобнияТ стол
    • ИзВКУСтвото на храната
    • Бъди позиТИвен
    • Мода
    • Бекстейдж
  • ПоПътя
  • Студентско радио
  • АрхивиТЕ
  • ФотоГалерия
  • Нашите Автори
  • Кои сме ние
  • Новини4U
  • ОбразоваНИЕ
    • Професия Студент
    • Гласът на университета
    • Смелите млади
    • ДепартаментЪТ
    • Нрави и Обичаи
  • АrtTube
    • ЧитаТел
    • КиноEкран
    • АванСцена
    • сТИх и разкАЗ
    • AртStreet
    • Музика
  • LifeStyle4U
    • (Не)удобнияТ стол
    • ИзВКУСтвото на храната
    • Бъди позиТИвен
    • Мода
    • Бекстейдж
  • ПоПътя
  • Студентско радио
  • АрхивиТЕ
  • ФотоГалерия
  • Нашите Автори
  • Кои сме ние
Instagram Facebook-f Tiktok Youtube
Начало ОбразоваНИЕ Гласът на университета

Традиционните медии не дават кураж на младите хора

Младежите се интересуват от професионална реализация, култура и пътешествия

от New Blog 4U
май 10, 2024
в Гласът на университета, ОбразоваНИЕ
A A
0
Традиционните медии не дават кураж на младите хора
Споделете във FacebookСподелете в X

Автор: Евелина Андреева


Той е забързан и технологично грамотен. Няма езикови бариери и общува свободно със света. Интересува се главно от собствената си професионална реализация. Информира се от едно устройство, което носи в джоба си. Телефонът. Не чете печатни медии, а телевизията и радиото са твърде архаични за него. Предпочита персонализирани новини и ги получава от ютюбъри, подкастъри, инфлуенсъри, роднини.

Той е податлив на зависимости. Освен към телефона си, той може да придобие трудноразрушима връзка с виртуална платформа, в която има интересуващо го съдържание и да я ползва денонощно. Любовта го интересува по-малко от професионалната реализация, но повече от промените в климата и войната. Интересува се от взаимоотношенията между хората, от култура и изкуство, от пътешествия по света. Той иска да се забавлява, докато се образова. Желае да съпреживява емоции, които суха фактологична информация не може да му осигури. Новини за политика и болести развалят настроението му и не иска да се информира за тях. Традиционните медии го отблъскват с усещане за манипулация и съдържание, изпълнено с негативни новини и много политика. Очаква източниците на информация да го зареждат с положителни изживявания, кураж и оптимизъм. Любимата му медия е „The Daily Me“.

Този обобщен образ на представител на поколение Z е резултат на проведена през май-юни т.г. анкета „Медиите и младите хора“ от Нов български университет сред 402 младежи на възраст между 18 и 23 г. у нас. Без да претендира за представителност допитването повтаря тенденциите, видими от проучвания на „Reuters Institute“ и „Statista“  за младежите съответно в Западна Европа и САЩ.

КАКВО ИНТЕРЕСУВА МЛАДЕЖИТЕ В ЛИЧЕН ПЛАН?

Професионалната реализация е темата, която вълнува най-голям процент от младите хора у нас 85%. Следват я взаимоотношенията между хората 75% и здравето (мое и на близките ми) 72%. (процентите надвишават 100, тъй като младежите са давали повече от 1 отговор)

„Взаимоотношенията между хората са изключително важни, защото те засягат всички сфери от живота – разбирателство в семейството, качеството на отношенията с приятелите, удовлетворяващи отношения с интимния партньор, успехът в работата“, коментира д-р Методи Коралов, преподавател в департамент „Когнитивна наука и психология“ на НБУ.

Любовта е поставена на четвърто място с 58,5%, следвана от образованието 55,3% и материална независимост 54,8%. „Любовта е лукс“, обяснява д-р Коралов. „Без любов се живее, само с любов – не. Говори се за нея, всички я търсят, намират я на най-различни места, но хората предпочитат други неща пред нея. Разбира се, че има и жертви в нейно име, но те са десетки пъти по-малко от случаите, в които е жертвана самата любов или възможността за нея. 2-3% процента от случаите, в които някой е жертвал всичко в името на любовта, в които се е вторачило и изкуството, са вълнуващи, наричани велики, но просто не са типични за реалния живот. За хората като цяло водещи са потребностите от оцеляване, от сигурност, от осигуряване на някаква степен на комфорт и стабилност“, обяснява психологът. „Жените са особено прагматични в това отношение и затова нерядко предпочитат не по-красив и привлекателен партньор, а такъв разполагащ с повече ресурси. И в това има много дълбока логика“, обобщава д-р Коралов.

Интересно за отбелязване е, че различните заплахи за живота на земята като война, промените в климата и др. не са във фокуса на вниманието на младежите у нас, за разлика от тези на Запад. Те са поставени на предпоследно място с 34%.

ОТ КАКВИ ИЗТОЧНИЦИ СЕ ИНФОРМИРАТ МЛАДЕЖИТЕ?

Според резултатите от проучването, младите хора са дистанцирани от традиционната журналистика. Те се информират основно от социалните мрежи 86%. Следват онлайн медии 83%, приятели – почти 70%, родители 64%, ютюбъри 51%. Телевизията, радиото и вестниците заемат последните места в класацията на младежите. Приятели, родители, ютюбъри, подкастъри и инфлуенсъри са по-важни източници на информация за поколението, родено в началото на XXI в.

„Трите класически медии вече не са на мода“, анализира д-р Коралов. „Те са свързани с много повече ограничения, отколкото съвременните електронни медии. Те са бавни и най-големият им минус е липсата на интерактивност и гъвкавост. Там потребителят е пасивен. Той е в ролята на чакащ да му поднесат каквото решат, когато решат, както решат, за колкото време/пространство решат. В тях не можеш да изразиш позиция, несъгласие, да видиш мнение на други потребители. „Ядеш“ каквото ти дадат“.

Пол Глейдър, медиен експерт и старши редактор в CNN смята, наземното радио и телевизия ще умрат от болезнена смърт, ако не преминат бързо към стрийминг и онлайн платформи. „Журналистиката трябва да намери нови формати, в които да произвежда качествени новини, за да си „отгледа“ бъдеща аудитория“, казва Глейдър.

За сравнение: на дневна база младите хора в САЩ подреждат честотата на използваните от тях източници на информация така: социални мрежи 44%, радио 21%, онлайн медии 18%, телевизии 15%, подкасти 12%,  вестници 11% (източник „Statista“ 2022).

КАКВИ СА ПРИЧИНИТЕ ЗА МИГРАЦИЯТА ОТ ТРАДИЦИОННИТЕ МЕДИИ КЪМ СОЦИАЛНИТЕ МРЕЖИ?

Според изследването „Медиите и младите хора“, основни причини за „бягството“ на младите хора от традиционната журналистика, са: манипулацията 74%, негативната информация за болести и проблеми 69% , твърде много политика 57%.

„Класическите медии са до голяма степен дискредитирани, тъй като за тях отдавна е ясно, че са финансово или политически обвързани, тоест обективността им до голяма степен е под въпрос“, казва Методи Коралов. „В търсене на начини да привличат публика, те прекалено често акцентират на скандали и предизвикващи страх и притеснение теми, което може и да е важно, но не е всичко което се случва по света и у нас“.

Най-често срещаните причини за избягване на новините, според изследване на „Reuters Institute Ройтерс“ от 2022 г. след младите хора в САЩ и Западна Европа, са сходни: твърде много политика и Ковид 19 – 43%, влияят негативно на настроението им – 36%, манипулативни – 29%.

Пол Глейдър, смята че излъчените новини често са негативни или идеологически изкривени, но младият потребител трябва да умее да погледне отвъд „разочароващия го елемент“. Да може да отсее „качествената информация и нейното значение за личността“.

„Животът не е просто гигантска видеоигра, публикация в ТикТок или фалшив холивудски филм, в който се чувстваме добре“, казва Глейдър.

КАКВО ПРИВЛИЧА МЛАДИТЕ ХОРА КЪМ СОЦИАЛНИТЕ МРЕЖИ?

„Изразяването на лично мнение и гледна точка на автора“ привлича 68% от младите хора към социалните мрежи. Това те поставят на второ място по важност като аргумент за присъствието им в социалните мрежи, след „възможността за избор на съдържание“ 79%.

46% от младите хора искат журналистите да могат свободно да изразяват личното си мнение, за разлика от по-възрастните 55+, които в голямата си част не желаят да четат/слушат личното мнение на журналисти (29%), сочи  и изследването на Reuters Institute.

„Когато в социална мрежа някой споделя личното си мнение, то наистина е лично, а не явно или скрито представяне на позиция на други хора и организации, дърпащи конците в сенките. Важното за младите е това, което получават да е истинско, да е автентично. За 20-те си години живот в съвременната ни реалност, те са се нагледали на фалш, лъжи, двойни стандарти, а имат нужда в живота им да има нещо истинско“, анализира Методи Коралов.

КОИ СА ТЕМИТЕ, ИНТЕРЕСНИ ЗА МЛАДИТЕ ХОРА ДНЕС?

Култура и изкуство (77%) и пътешествия (59%) са теми-магнит за младия човек. Следвани от лайфстайл (58%), наука (56%), мода (45%), конспиративни теории (39%).

Според данните на Reuters Institute младите хора имат повишен интерес към забавление и новини за знаменитости. Интересуват се също от образователни новини. Обобщено – култура, наука, лайфстайл.

ИНТЕРЕСУВАТ ЛИ ВИ ПОЛИТИЧЕСКИТЕ НОВИНИ НА ДЕНЯ? Ако „да“ в коя област?

31% от младежите не се интересуват от политическите новини, 24% „не могат да преценят“.

За 39% от младите хората на възраст между 18 и 24 г. в САЩ и Западна Европа, политика и темите, свързани с коронавирус и болести са отблъскващи, защото развалят настроението им (изт. Reuters Institute)

„Младите странят от политика, но не защото не искат да пораснат, а защото политиката, за съжаление , показва все едно и също грозно лице на компромати, скандали, корупция, празни обещания. Страненето от нея е защитен рефлекс, да стоиш далеч от това, което би те омърсило“ e коментара на психолога Коралов.

ЗАТРУДНЕНИЯ ПРИ РАЗБИРАНЕТО НА НОВИНИТЕ?

62% от младите хора имат по-малки или по-големи затруднения при разбирането на новините от обществено-политическата сфера. Почти 70% от тях биха искали на получат обяснение на новините от деня, като декларират че най-подходящата форма за това би била кратко и динамично видео. 5% биха се доверили на обяснение от инфлуенсър, ютюбър, подкастър.

Младите хора от поколение Z не са израснали с вестник, в който новините са в рубрики – „Новини“, „Мнение“, „Международни новини“ и др. Техният фийд е смесица от информации, цифри, анализи, корпоративен маркетинг, публикации на opinion makersи др. Младите се нуждаят отчаяно от помощ и тя е свързана с медийната грамотност. Тук е ролята на журналистическите академии, на университетите, които трябва да помогнат, казва медийният анализатор Пол Глейдър.

Свързани Публикации

Хакатонът – работа, забавление и нови приятелства

Хакатонът – работа, забавление и нови приятелства

май 12, 2025
Възкресение Христово в село Звездица – Вяра, Благодат и Надежда

Възкресение Христово в село Звездица – Вяра, Благодат и Надежда

април 18, 2025
Кино и възпитание на чувства – интервю с преподавателя Николай Колев

Кино и възпитание на чувства – интервю с преподавателя Николай Колев

април 19, 2024

Вашият коментар Отказ

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Търси …

Няма резултат
Вижте всички резултати

Рубрики

Популярни

Европейските институции през студентски поглед
Новини4U

Европейските институции през студентски поглед

от Селин Ариф
юни 4, 2025
Младите искат 4-дневна работна седмица и 6-часов работен ден
Новини4U

Младите искат 4-дневна работна седмица и 6-часов работен ден

от New Blog 4U
юни 3, 2025
Нашият глас
Новини4U

Нашият глас

от New Blog 4U
юни 3, 2025

Най-нови

Европейските институции през студентски поглед

Младите искат 4-дневна работна седмица и 6-часов работен ден

Нашият глас

Започнаха снимките на документалния филм „Последните лагеристи от концлагера „Белене“

Пребори тревожността с лекота

Как „Молец“ създадоха „Вятъра“

Събития Събития Събития

Новини4U

ОбразоваНИЕ

  • Професия Студент
  • Гласът на университета
  • Смелите млади
  • ДепартаментЪТ
  • Нрави и Обичаи
  • Професия Студент
  • Гласът на университета
  • Смелите млади
  • ДепартаментЪТ
  • Нрави и Обичаи

АrtTube

  • ЧитаТел
  • КиноEкран
  • АванСцена
  • сТИх и разкАЗ
  • AртStreet
  • Музика
  • ЧитаТел
  • КиноEкран
  • АванСцена
  • сТИх и разкАЗ
  • AртStreet
  • Музика

LifeStile4U

  • (Не)удобнияТ стол
  • Бъди позиТИвен
  • ИзВКУСтвото на храната
  • Мода
  • Бекстейдж
  • (Не)удобнияТ стол
  • Бъди позиТИвен
  • ИзВКУСтвото на храната
  • Мода
  • Бекстейдж

ПоПътя

Студентско радио

ФотоГалерия

АрхивиТЕ

Нашите Автори

Кои сме ние

NB4U-Logo

Гласът на студента!

Най-четени

Европейските институции през студентски поглед

Младите искат 4-дневна работна седмица и 6-часов работен ден

Започнаха снимките на документалния филм „Последните лагеристи от концлагера „Белене“

Най-коментирани

Любов в чаша кафе

Познавате ли Дида от „Диада“?

Пет книги за (не)порасналите

За контакти

  • +359 889 128 861
  • newblog@nbu.bg

Следвайте ни в

Instagram Facebook-f Tiktok Youtube
Проектът е реализиран с финансовата подкрепа на Централен фонд за стратегическо развитие към Настоятелството на НБУ.
Уеб дизайн от SEOMAX.bg
  • Общи условия за ползване
  • Защита на личните данни
  • Общи условия за ползване
  • Защита на личните данни
Бисквитки

За да осигурим най-доброто изживяване, използваме технологии като "бисквитки" за съхраняване и/или достъп до информация за устройството. Съгласието за тези технологии ще ни позволи да обработваме данни като поведение при сърфиране или уникални идентификатори на този сайт. Несъгласието или оттеглянето на съгласието може да се отрази неблагоприятно на определени функции и характеристики.

Функционални Always active
Техническото съхраняване или достъпът са строго необходими за легитимната цел да се даде възможност за използване на конкретна услуга, изрично поискана от абоната или потребителя, или единствено с цел да се осъществи предаване на съобщение по електронна съобщителна мрежа.
Опции
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Статистика
Техническото съхранение или достъпът са необходими за легитимната цел да се съхраняват предпочитания, които не са поискани от абоната или потребителя. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Маркетинг
Техническото съхранение или достъпът са необходими за създаване на потребителски профили за изпращане на реклами или за проследяване на потребителя на даден уебсайт или на няколко уебсайта за подобни маркетингови цели.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Настройки
{title} {title} {title}
Няма резултат
Вижте всички резултати
  • Новини4U
  • ОбразоваНИЕ
    • Професия Студент
    • Гласът на университета
    • Смелите млади
    • ДепартаментЪТ
    • Нрави и Обичаи
  • АrtTube
    • ЧитаТел
    • КиноEкран
    • АванСцена
    • сТИх и разкАЗ
    • AртStreet
    • Музика
  • LifeStyle4U
    • (Не)удобнияТ стол
    • ИзВКУСтвото на храната
    • Бъди позиТИвен
    • Мода
    • Бекстейдж
  • ПоПътя
  • Студентско радио
  • АрхивиТЕ
  • ФотоГалерия
  • Нашите Автори
  • Кои сме ние
  • Новини4U
  • ОбразоваНИЕ
  • Нрави и Обичаи
  • ДепартаментЪТ
  • Гласът на университета
  • Смелите млади
  • Професия Студент
  • АrtTube
  • ЧитаТел
  • КиноEкран
  • АванСцена
  • сТИх и разкАЗ
  • AртStreet
  • Музика
  • LifeStyle4U
  • (Не)удобнияТ стол
  • ИзВКУСтвото на храната
  • Бъди позиТИвен
  • Мода
  • Бекстейдж
  • ПоПътя
  • Студентско радио
  • АрхивиТЕ
  • ФотоГалерия
  • Нашите Автори
  • Кои сме ние
  • Новини4U
  • ОбразоваНИЕ
  • Нрави и Обичаи
  • ДепартаментЪТ
  • Гласът на университета
  • Смелите млади
  • Професия Студент
  • АrtTube
  • ЧитаТел
  • КиноEкран
  • АванСцена
  • сТИх и разкАЗ
  • AртStreet
  • Музика
  • LifeStyle4U
  • (Не)удобнияТ стол
  • ИзВКУСтвото на храната
  • Бъди позиТИвен
  • Мода
  • Бекстейдж
  • ПоПътя
  • Студентско радио
  • АрхивиТЕ
  • ФотоГалерия
  • Нашите Автори
  • Кои сме ние
  • Нашите Автори
  • ФотоГалерия
  • АрхивиТЕ
  • Нашите Автори
  • ФотоГалерия
  • АрхивиТЕ
Instagram Facebook-f Tiktok Youtube