Автор: Мария Стоева
Случвало ли Ви се е да търсите стаж или работа и да не знаете как да подготвите CV-то си или как да напишете мотивационното си писмо? А ако ви поканят на интервю възниква ли въпроса какво да облечете, как да се държите или каква заплата да поискате, за да направите добро впечатление?
За да си отговорим на тези въпроси и да се чувстваме по-уверени при търсене на работа говорихме с четирима експерти в областта на човешките ресурси. Вярваме, че техните отговори ще бъдат полезни за вас.
Мирена Колева е управляващ партньор на P&P Inter Search, международна компания за ЧР с повече от 100 офиса в цял свят. Гюлер Димитрова, директор „Човешки ресурси“ в международната компания „MarketStar Bulgaria“. Кристина Нешева, експерт по подбор на персонала в „MarketStar Bulgaria“, работи предимно с кандидати в младежка възраст. И Николай Костов, директор HR на РВД.
Попитахме кои са най-честите грешки, които кандидатите за работа правят?
Обобщеният отговор и на четиримата е недостатъчната предварителна подготовка. А ето и техните съвети. „Проучете всяка една компания, за която кандидатствате – нейната дейност, нейните ценности и индустрията, в която оперира. Преди интервю потърсете интервюиращите в LinkedIn или на сайта на компанията. Запомнете длъжностите им, подгответе се с конкретни въпроси към тях.“, казва Гюлер Димитрова. „Грешка е недостатъчно ясното изразяване на своите качества и постижения, което винаги трябва да бъде подкрепено с убедителни примери“, отбелязва Мирена Колева и допълва, че „небрежното облекло също се тълкува като липса на достатъчна мотивация“.
„Кандидатите не четат всичко от описанието за дадена длъжност и масово пускат CV-та в сайтовете за подбор на кадри“, отбелязва Николай Костов. „И е голяма спънка, когато няма телефон за връзка в CV-то, а само имейл“, отбелязва Кристина Нешева. Тя смята, че е полезно да има и прикачен LinkedIn профил и автобиографията да бъде пряко обвързано с позицията, за която се кандидатства. „Не използвайте едно и също CV за позиции в различни направления“, категорична е експерт Нешева.
А как изглежда перфектното CV?
„Перфектното CV за нас е в европейски формат (Europass), попълнено грамотно на български език. Ако не сте сигурни в правописа, дайте го на ваш приятел да го провери, защото това е първото стъпало в процеса“, казва Николай Костов. „Какъвто и темплейт да използвате обаче, уверете се, че съхранявате файла в .pdf формат. Така, когато CV-то Ви преминава през различни платформи с обяви или т.нар. ATS (applicant tracking system), то няма да се наруши форматирането и структурата си“, допълва Кристина Нешева.
Гюлер Димитрова и Мирена Колева наблягат на точната, кратка и ясна информация, която изпратеното CV трябва да носи. „То трябва да сочи, че вие сте подходящия кандидат за позицията. Текстът в CV-то трябва да ,,диша” – изберете фонт и размер, които да не натоварват окото, не прекалявайте с използването на различни цветове. Не изписвайте дълги изречения. Нека снимката бъде изчистена и естествена. И не забравяйте да се усмихнете“, обяснява HR директорът на „MarketStar Bulgaria“.
Искаме и съвети за писане на мотивационно писмо?
„Не използвайте едно и също мотивационно писмо за всички позиции в различните компании, в които кандидатствате. Адресирайте го до конкретен човек (можете лесно да откриете HR Manager-а на всяка една компания в LinkedIn например). Проучването, което предварително сте направили, ще направи впечатление на четящия“ горещо препоръчва Кристина Нешева. Мирена Колева допълва, че важни елементи на писмото са убедително изразяване на интерес към позицията и компанията, обяснение защо кандидатът е подходящ за работата, подкрепено с конкретни примери, които потвърждават думите му.
Гюлер Димитрова е убедена, че най-важното е да бъдем искрени. И допълва: „Едно от мотивационните писма, които са ми правили най-голямо впечатление в кариерата, беше от 3 реда. И кандидатът беше поканен на интервю“.
Ако ни поканят на интервю, как да се представим най-добре?
Питаме експертите и как да сме облечени, какво да кажем и кое да премълчим?
Умението да слушаме, да задаваме интересуващите ни въпроси и да знаем предварително с кого разговаряме са акценти в препоръките на специалистите. „Направете си труда да проверите къде се намира компанията и какъв е дрескода възприет от служителите. Да се говори ясно и уверено, да се отдаде внимание на невербалната комуникация (контакт с очи, жестикулации, усмивка…). Едно от предимствата, които дори и най-опитните кандидати подценяват е умението да слушаш!“, обяснява Мирена Колева, която има повече от 20 г. опит като рекрутър (recruiter).
Кристина Нешева допълва, че е важно да се отговаря конкретно на задаваните от комисията въпроси. „И облечете дрехи, в които се чувствате комфортно и сте себе си“, казва експертът по подбор на персонала.
Гюлер Димитрова отново набляга на предварителната подготовка. „Хубаво е да знаем с кого ще имаме среща – имена, длъжности в компанията – и да сме подготвени с конкретни въпроси към интервюиращите. В края на срещата трябва да сте намерили отговор на всички въпроси, които сте имали. Напълно допустимо е по време на интервюто да кажете ,,Нека помисля (нека си запиша) може ли да перифразирате?”. Това би направило по-добро впечатление, отколкото да кажете първото нещо, за което се сетите, без да сте помислили. Не пропускайте да изразите своята мотивация и какво ви привлича в тази позиция. Грешно е да злословите за бивши колеги и бивши мениджъри“.
И не забравяйте, че дори и в летните горещини „не можете да отидете на интервю за работа с къси панталонки и чехли“, коментира Николай Костов.
Попитахме експертите и за едно от най-важните неща: заплатата! Обичайно това е въпрос, който се обсъжда с кандидатите за работа по време на интервюто.
Тук отговорът не е еднозначен, обясняват специалистите. Той зависи от натрупания опит, образование, квалификация. Значение има сектора, индустрията, региона, позицията, за която кандидатствате. Предварителните проучвания биха били полезни и в този случай.
„Бъдете максимално откровени по тази тема, защото тя е изключително важна. Споделете сумата, която наистина ще ви накара да се чувствате комфортно – не завишавайте и не подценявайте само защото смятате, че няма да впишете в очакванията. Искайте това, което знаете, че заслужавате“, съветва Кристина Нешева.
Гюлер Димитрова напомня, че е добре да попитате и за допълнителни придобивки. „Фактът, че имате конкретни изисквания, говори, че сте уверени в себе си и в качествата си“, отбелязва тя. А Николай Костов казва, че му правят добро впечатление отговори от типа: „Смятам, че перфектната заплата е тази, която дава сигурност в личния ми живот и възможност за покриване на разходите, което води до спокоен работен процес.“
Когато сме в началото на професионалната си кариера е добре да знаем, дали първата работа полага основите на по-нататъшното ни развитие?
Кристина Нешева е убедена, че първата работа е важна за по-нататъшното професионално развитие, но не е ключова. Тя съветва ако първото ви работно място не ви удовлетворява, смело да го смените. Дори да става дума за направлението като цяло. „Ако сме в една компания по-малко от 6 месеца, то това не е непременно червен флаг за работодателите. Светът, в който живеем, е толкова динамичен, че зад промяната може да стоят разнообразни причини“, казва тя.
Гюлер Димитрова обяснява, че всяка една позиция и работа е важна за кариерното ни развитие. „От всеки работен ангажимент има какво да научите и работна дисциплина, която да изградите. Работим нещо, докато то ни носи удовлетворение, възможност за развитие или добро финансово възнаграждение“, твърди експертът.
Мирена Николова съветва младите хора да задават смело въпроси за предвидени обучения, менторство и възможности за кариерно развитие. „Важно е да се стремите към професионално развитие и да сменяте работното си място, когато това ви предостави по-добри възможности за развитие и напредък“, отбелязва тя.
Пожелаваме успех на всички, които ще кандидатстват за стаж или работа!